Luleå

Sedan den 1 december 2015 finns vi på plats i Luleå. Här äger och förvaltar vi cirka 1600 lägenheter. Vi kommer också att bygga cirka 500 nya lägenheter under de kommande åren.

Frågor och svar:

Här nedan svarar vi kort på några av de frågor vi tror att du, som nybliven hyresgäst hos Rikshem, har. Du kan också hitta information under ”Våra områden” (välj ”Luleå”) och även under ”Frågor & svar”. Eller e-posta oss på info.lulea@rikshem.se som är det snabbaste alternativet att nå oss. Alternativt ring oss på 010-70 99 200.

Ortskontor

Rikshem har ett lokalt ortskontor på Rådhustorget 4 i centrala Luleå. Vi har öppet för besök helgfria tisdagar kl. 9-12 och torsdagar kl. 13-16. Första dagen som vi har öppet är tisdagen den 8 december. För frågor går det alltid bra att e-posta dessa till info.lulea@rikshem.se. Mer information om bland annat felanmälan, jour och hissjour hittar du på rikshem.se (välj ”Kontakt” och därefter ”Ortskontor” och ”Luleå”).

Internet

Internet i din lägenhet kommer att fungera på samma sätt som tidigare då Rikshem tar över den lösning som Lulebo haft.  Leverantören av internet kommer som tidigare att vara Bredband 2. Vid eventuella fel kontaktar du deras kundtjänst på 0770-811 000.

Omläggning av internet

Onsdagen den 17:e februari kommer du att vara utan internet från ca 08:00 på morgonen, fram till dess att du registrerat dig på nytt via Lunets kundportal och valt nättjänst och Rikshems internettjänst som levereras av Bredband2. Se instruktioner nedan för hur du går tillväga vid registrering och aktivering av tjänster. Vänligen följ instruktionerna noggrant. Registering och aktivering tar ca 5 minuter och sedan är du igång med dina tjänster igen.

Portalguide för lägenhet

Portalguide för lägenhet - in English

Hyresavisering

Januarihyran blir den första hyran du kommer att betala till Rikshem istället för till Lulebo. Du får din första avi från oss i mitten på december.

Autogiro och E-faktura

Du kan självklart betala din hyra till Rikshem via autogiro men du behöver själv ansöka om det hos din bank. Vi erbjuder också e-faktura. När du är inloggad på din internetbank, ansök om e-faktura genom att söka på Rikshem och följ instruktionerna därefter.

Mina sidor
Mina sidor är Rikshems digitala sida för dig som hyresgäst. Du når Mina sidor via Rikshem.se. När du får din första hyresavi från oss får du också ditt objektsnummer. Det använder du för att registrera dig och logga in på Mina sidor. Här kan du göra eventuell felanmälan och framöver kommer vi även att lyfta in tvättstugebokning och inställning av motorvärmare.

Felanmälan

Ibland går något sönder eller behöver åtgärdas av någon annan anledning. Då vill vi hjälpa dig så fort som möjligt. Enklast felanmäler du på Mina Sidor på rikshem.se, där kan du också följa ditt ärende. För att kunna logga in på Mina Sidor behöver du ditt objektsnummer. Objektsnumret står på hyresavin du får från oss i mitten på december. Fram till dess eller om du saknar internet kan du ringa in din felanmälan på 010-70 99 200.

Motorvärmare och tvättstugebokningar
Tills vi haft möjlighet att få in funktionen för motorvärmarna på Mina sidor kommer vi att ha motorvärmarna påslagna. Därefter behöver du själv reglera inställningarna via Mina sidor eller manuellt. Även tvättstugebokningar (och i de fall det finns bastu) behöver skötas manuellt i anslutning till tvättstugan innan funktionen kommit upp på Mina sidor. På Mina sidor kommer vi att lägga upp information så snart de digitala funktionerna är igång och du kan börja använda dem. Vi ber om ursäkt för de eventuella olägenheter detta kan orsaka dig.

Bofonder
Bofonderna kommer att öppnas den 1 februari 2016 enligt överenskommelse med Hyresgästföreningen. Mer information kommer i slutet av januari 2016. Bofonderna kommer att synas på Mina Sidor så fort de digitala funktionerna är igång.

Lediga lägenheter

Vi kommer att publicera våra lediga lägenheter i Luleå när vi tillträtt. Dessa hittar du då under fliken "Ledigt just nu".