Vi välkomnar våra nya hyresgäster i Haparanda, Umeå och Östersund!

Rikshem blir ny hyresvärd till 1700 lägenheter i Haparanda, Umeå och Östersund idag, den första februari 2016. Rikshem siktar alltid mot att erbjuda trygga, trivsamma och flexibla boenden i landets snabbast växande kommuner, och hoppas att alla våra nya hyresgäster ska trivas hos oss.

Vi förstår att det kan finnas många frågor nu när du får en ny hyresvärd. Här nedan svarar vi på några frågor som du kan tänkas ha. Mer information finns här på hemsidan under ”Våra områden”, välj ”Luleå/Haparanda”, "Umeå" eller ”Östersund”. Du kan även skicka mejl till oss på info.lulea@rikshem.se (gäller även för hyresgäster i Haparanda), info.umea@rikshem.se eller info.ostersund@rikshem.se,alternativt ringa oss via vår växel på tel 010-70 99 200.

Ortskontor

Rikshem har lokala kontor på respektive ort där vi är verksamma, observera att vårt kontor närmast Haparanda ligger i Luleå. Information om våra ortskontor, felanmälan samt jour och hissjour med mera hittar du under ”Kontakta ditt ortskontor”.

Sök lägenhet

Registrera dig för att ställa dig i Rikshems bostadskö. Vid registrering behöver du först ange ditt personnummer och sedan ett objektsnummer. Objektsnumret finns på din hyresavi som du får från oss i mitten på februari. Om du inte hittar eller har ett objektsnummer så ring oss på 010-70 99 200 och be att få prata med en av våra uthyrare i ditt område. De hjälper dig att göra rätt.

Fiber & TV-utbud

Fastigheterna i Haparanda, Umeå och Östersund är även fortsättningsvis anslutna till Telias fibernät på samma sätt som hos Akelius. Vid eventuella fel, kontakta Telias kundtjänst på tel 020-240 250.

Hyresavisering

Hyran för mars blir den första hyran du kommer att betala till Rikshem istället för Akelius. Du får din första avi från oss i mitten på februari.

Autogiro och E-faktura

Du kan självklart betala din hyra till Rikshem via autogiro men du behöver själv ansöka om det hos din bank. Vi erbjuder också e-faktura. När du är inloggad på din internetbank, ansök om e-faktura genom att söka på Rikshem och följa instruktionerna.

Mina sidor

Mina sidor är Rikshems digitala sida för dig som hyresgäst. När du får din första hyresavi från oss får du också ditt nya objektsnummer. Det använder du för att registrera dig och logga in på Mina sidor. Här kan du bl.a. göra en felanmälan.

Felanmälan

Ifall någonting i din lägenhet går sönder eller behöver åtgärdas vill vi hjälpa dig så fort som möjligt. Detta görs enklast genom att först göra en felanmälan online via Mina sidor eller genom att ladda ner Rikshems app, där du också kan följa ditt ärende tills det är åtgärdat. För att kunna logga in på Mina Sidor behöver du ditt objektsnummer. Objektsnumret står på din hyresavi. Fram till dess, eller ifall du saknar internet, kan du ringa in din felanmälan på tel 010-70 99 200.

Tvättstugebokningar

Tvättstugebokningar gör du på samma sätt som tidigare.

Frågor & svar

Under fliken ”Frågor & svar” finner du svar på många vanliga frågor som vi brukar få från våra hyresgäster. Hittar du inte svaret på just din fråga är du alltid välkomna att mejla oss (se mejladresser ovan).

 

Varmt välkommen till Rikshem!