Så betalar du hyran

Det är viktigt att du betalar din hyra i tid. Vi erbjuder olika betalningsalternativ, varav det enklaste är autogiro eller e-faktura. På Mina sidor kan du se och ladda ner dina hyresavier. Där kan du också se om din hyra är betald. 

Ny hos Rikshem?

För att se din hyresavi på Mina sidor behöver du registrera dig som användare på Mina sidor. Registrera dig genom att ange ditt personnummer och objektsnummer. Objektsnumret hittar du på ditt hyresavtal. Du får ett mejl till din e-postadress när din hyresavi finns tillgänglig på Mina sidor.

Olika sätt att betala

Du kan välja hur du vill betala din hyra. Välj något av följande betalsätt:
• Autogiro
• E-faktura
• Via din internetbank

Autogiro

Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt bankkonto. Att betala hyran med autogiro är enkelt och kostnadsfritt. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt konto den sista vardagen i månaden, när hyran dras från ditt bankkonto. Tänk på att du inte får någon hyresavi skickad till dig när du betalar via autogiro. På Mina sidor kan du se dina hyresavier samt betalningsstatus.

Sker någon justering av beloppet du ska betala får du en uppdaterad hyresavi.

Så här gör du för att ansluta dig till autogiro:
Anslut till autogiro via din internetbank. Lägg till nytt autogiromedgivande och sök upp Rikshem / bankgironummer 5678-7807. Betalarnummer som ska anges är ditt personnummer, tolv siffror utan bindestreck ÅÅÅÅMMDDXXXX

Har du inte tillgång till internetbank kan du fylla i blanketten Medgivande till betalning via autogiro. Skicka den ifyllda blanketten till Rikshem AB, Box 307, 101 26 Stockholm.

När autogirot är registrerat ser du det på din bank och på aktuell faktura på Mina Sidor.

Betala din hyra enkelt med autogiro!

Anmäl dig till autogiro via din internetbank. En kostnadsfri service som innebär att pengarna till din hyra automatiskt överförs från ditt konto.

E-faktura

Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt direkt till din internetbank. Alla dina elektroniska hyresavier samlas på din bank, då får du en enkel översikt över dina tidigare betalningar. Att betala hyran via e-faktura är kostnadsfritt.

Så här gör du för att anmäla e-faktura:
Du anmäler att du vill ha e-faktura via din internetbank. När du har anmält e-faktura skickar vi nästa hyresavi som elektronisk faktura till din internetbank. Du kan även se din faktura samt betalningsstatus på Mina sidor. Du kan också anmäla e-faktura till oss på Rikshem. Mejla ditt namn, personnummer och bank till hyresredovisning@rikshem.se.

När du valt att betala hyran med e-fakturan behöver du logga in på din internetbank för att godkänna att hyresavin ska betalas. Kontrollera din hyresavi och godkänn att banken betalar den. Tänk på att säkra att du har pengar på kontot den dag som hyresavin betalas.

Internetbank

Du kan betala din hyra via din internetbank. I mitten på månaden kan du se din hyresavi på Mina sidor. På hyresavin hittar du OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer. Varje hyresavi har ett unikt OCR-nummer, dubbelkolla gärna att du skrivit in rätt för den månad du ska betala.

Betala hyran i tid

Det är viktigt att du betalar hyran i tid. Hyran ska vara betald senast den sista vardagen i månaden. Det är ditt ansvar som hyresgäst att hyran betalas i tid, även om du till exempel är bortrest.

Om du inte betalat hyran i tid kommer du att få ett inkassokrav från det inkassoföretag som vi har avtal med. Tänk på att du behöver betala påminnelseavgift och dröjsmålsränta när du betalar sent.

Om hyran fortfarande är obetald fyra veckor efter att du fått inkassokravet går ärendet vidare till Kronofogden. Om du inte betalar hyran eller betalar sent flera gånger riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt.