Trygg hemma

Om du upplever att du själv blir störd av dina grannar eller om du tror att någon i ditt hus far illa finns det saker du kan göra för att rapportera och hjälpa till.

Att bo i ett flerfamiljshus innebär att man hör sina grannar och att man får räkna med en del liv och rörelse under dagarna, som till exempel lekande barn eller att någon renoverar. Om du däremot har en granne som återkommande spelar hög musik, är högljudd vid olika tidpunkter på dygnet eller renoverar sent på kvällar och nätter kan det anses vara oskäligt och du kan göra en störningsanmälan. 

Visa hänsyn till dina grannar

Som hyresgäst är det viktigt att du visar hänsyn till dina grannar och inte utsätter dem för störande ljud. Det gäller inne i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som trapphus, tvättstugor, hissar och på den gemensamma utegården. Du ansvarar även för dina besökare. 

Kontakta Rikshems störningsjour

Upplever du att du blir störd av dina grannar kan du göra en störningsanmälan. På vardagar under dagtid kontaktar du vår kundtjänst på 010-70 99 200. Då får Rikshems personal besked om störningen och kommer att hantera den.

Sker störningen på kvällstid, under natten eller helgen, kontaktar du vår störningsjour som svarar på ditt samtal dygnet runt. Störningsjouren och kundtjänst har samma telefonnummer och ditt samtal kopplas automatiskt vidare till jouren. Störningar utanför kontorstid hanteras av det bevakningsföretag vi anlitat i ditt område.

010-70 99 200

Anmäl ditt störningsärende till Rikshem på tel 010-70 99 200 oavsett tid på dygnet. På vardagar under kontorstid svarar vår växel. Under kvällar, nätter och helger kopplas du till vår störningsjour.

Hot och våld 

Om du misstänker att någon av dina grannar blir utsatt för hot eller våld, eller om du själv är drabbad, är det viktigt att du först och främst kontaktar polisen. Socialtjänsten i din kommun kan hjälpa till med kontaktuppgifter till exempelvis lokal kvinnojour. Du kan också kontakta Kvinnofridslinjen som är en nationell stödtelefon på telefon 020-50 50 50.

Barn och ungdomar som mår dåligt eller är oroliga kan ringa till Barnens hjälptelefon BRIS. Samtalet kostar ingenting, är helt anonymt och syns inte på telefonräkningen. BRIS har nummer: 0200-230 230

Vid akut nödsituation, ring alltid 112. Om du vill prata med eller tipsa polisen kan du ringa 114 14.

Bo i hyresrätt

Att bo i hyresrätt har många fördelar. Du får till exempel ett flexibelt boende och hjälp av våra fastighetstekniker om något skulle behöva repareras, som till exempel en droppande kran eller ett trasigt kylskåp.

Bo i hyresrätt hos Rikshem

Kontakta ditt ortskontor

Här hittar du kontaktuppgifterna till ditt närmaste Rikshem kontor. Titta gärna igenom våra vanliga frågor och svar innan du kontaktar oss för att se om vi redan svarat på din fråga.

Kontakta ditt ortskontor