Samtal i trapphuset

Flytta in

Vi är glada att du snart ska flytta in och bo hos oss på Rikshem. För oss är det viktigt att din inflyttning och ditt boende blir så bra som möjligt. Vi har samlat och listat viktiga saker att tänka på innan du flyttar in.

Kvittera ut dina nycklar

När du flyttar in i din lägenhet kvitterar du ut nycklar till lägenhetens lås. Du får dessutom en nyckel eller tagg som går till tvättstuga, soprum och andra gemensamma utrymmen. Nycklarna lämnas ut till dig som kontraktsinnehavare. Det är därför viktigt att du har med kontraktet på lägenheten samt legitimation när du hämtar ut nycklarna. Detsamma gäller om du har fått ett garagekontrakt. Om du inte själv har möjlighet att hämta ut nycklarna, ska den som kommer i ditt ställe ha fullmakt, sin och din legitimation.

Om du önskar fler nycklar eller taggar kontaktar du oss. Du bekostar extranycklar och extrataggar själv. När du flyttar återlämnar du samtliga nycklar och taggar.  

Om det finns ett extralås som installerats av tidigare hyresgäst har fastighetsägaren inget ansvar att tillhandahålla nyckel till detta. Vi lämnar självklart den till dig om vi fått den från den föregående hyresgästen. Vill du som ny hyresgäst ha ett nytt lås eller en ny nyckel bekostar du detta själv. Hör av dig till ditt ortskontor.

Läs mer om var du hämtar dina nycklar och om hur nyckelhanteringen fungerar på din ort på Mina sidor under Nycklar & lås.

Flytta in i din nya bostad

Du får tillträde till din lägenhet tidigast den dag hyreskontraktet börjar gälla. Om dagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag, får du enligt hyreslagen flytta in första vardagen därefter. Ditt ortskontor meddelar dig vilken tid du kan hämta dina nycklar till lägenheten och fastigheten.

Ditt hyreskontrakt och objektsnummer

Ditt exemplar av hyreskontraktet är en värdehandling. Var rädd om det och förvara det på ett säkert ställe. Läs kontraktet och alla bilagor noga så att du vet vad som gäller, om du till exempel vill hyra ut lägenheten i andra hand. 

På din hyresavi hittar du objektsnumret för din lägenhet. Ange alltid detta nummer vid kontakt med oss. Objektsnumret är inte detsamma som lägenhetsnumret i din adress. Det senare är Skatteverkets lägenhetsnummer och används endast vid till exempel elavtal eller adressändring. Dina hyresavier finner du under Min hyra på Mina sidor

Din nya adress

När du flyttar in ska du folkbokföra dig på adressen. Gör en flyttanmälan hos Skatteverket. Gå in på skatteverket.se och uppge lägenhetsnumrets fyra siffror som du finner på ovanför din lägenhetsdörr.

För att säkra att din post hamnar på din nya adress behöver du göra en flyttanmälan hos Adressändring. Gör det i god tid (minst fem arbetsdagar innan) så att myndigheter och företag får information om din nya adress. Gå in på adressandring.se för att göra en felanmälan och få mer information.

Spärra din folkbokföringsadress

Undvik att någon ändrar eller folkbokför sig på din adress. Besök Skatteverket och använd tjänsten Spärra obehörig adressändring.

Adressändring erbjuder även tjänsten Adresslåset. Med hjälp av tjänsten kan du utan kostnad spärra din postadress så att ingen annan än du kan adressändra, eftersända eller lagra din post. Låset är personligt och knutet till ditt personnummer. Du får ett meddelande via sms och e-post om någon försöker ändra dina uppgifter. För att slå på eller av ditt Adresslås behöver du logga in på Mina Sidor med ditt BankID.

Felaktig folkbokföring

Är det något som inte stämmer med din folkbokföring behöver du rapportera felet till Skatteverket. Det gör du via Skatteverkets e-tjänst.

Elavtal

För att få el till ditt nya boende krävs två avtal, ett med en elleverantör och ett med elnätsföretaget som äger elnätet där bostaden ligger. Logga in på Mina sidor för att hitta din elnätsägare.

Kontakta en elleverantör och välj vilket elavtal du vill ha. Om du inte gör det kommer du att bli anvisad en elleverantör. Det betyder att elnätsföretaget hänvisar dig till ett elhandelsföretag som ger dig ett tillsvidarepris. Det anvisade priset är oftast mycket dyrare än om du själv tecknar ett elavtal hos den elleverantör du själv vill ha.

Bredband och tv

Rikshems öppna nät innebär större valfrihet för dig som hyresgäst. De flesta av våra fastigheter är anslutna till öppet nät vilket innebär att bredband och tv ingår i din hyra.

Ta reda på om din fastighet är ansluten. Gå in på rikshem.zmarket.se och ange din gatuadress. Är din fastighet ännu inte ansluten, kontakta ditt ortskontor och få reda på vad som gäller i ditt hus.

Beställ bredband genom Z-market

I din hyra ingår en bredbandsuppkoppling på 1 Mbit/s som du själv beställer via Zmarket. Där hittar du också alla tillgängliga hastigheter och leverantörer för just din bostad. Du väljer helt fritt mellan dessa om du vill ha en snabbare uppkoppling. För att beställa, gå in på rikshem.zmarket.se

Beställ tv-paket genom Telia

I din hyra ingår ett kollektiv tv-paket från Telia. Du beställer paketet själv på telia.se/aktivera eller genom att ringa 020-20 20 70. Du behöver BankID för att göra detta online. Saknar du BankID eller möjligheten att aktivera på nätet, kan du beställa via telefon (knappa inte in ditt personnummer om du saknar bank-ID), eller personliga koder via telia.se/id

Telia skickar därefter en tv-box som du behöver för att ta del av ditt tv-utbud.

För mer information om Rikshems öppna nät, besök rikshem.se/oppetnat

För dig som är hyresgäst i Helsingborg eller Malmö

I Skåne erbjuds våra hyresgäster tillgång till bredband i ett öppet nät via OpenUniverse

Du beställer de tjänster du önskar genom att besöka beställningsportalen på portalen.openuniverse.se och söka fram din adress.

Om du bor i våra student- och ungdomsbostäder i Västra hamnen kan du beställa bredband via Ownit. Besök beställningssidan på ownit.se för att söka fram din adress och beställa.

I Skåne erbjuds våra hyresgäster också tillgång till kollektiv-tv hos Allente, via OpenUniverse. Genom att besöka beställningsportalen på portalen.openuniverse.se kan du söka fram din adress och ditt lägenhetsnummer. Via portalen kan du då beställa din kollektiv-tv-anslutning från Allente, genom att välja Allente som tjänsteleverantör och paketet Allente Grundpaket Must Carry. Därefter fyller du i alla dina uppgifter och gör din beställning. Du kan också ringa till Allente på 08-525 081 06 för hjälp och beställning.

Sensor i din lägenhet för ett bra inomhusklimat

I de flesta av våra lägenheter finns en sensor installerad. Den mäter temperatur och luftfuktighet. 

Sensorn är en liten, trådlös och batteridriven dosa som sitter på väggen i din hall eller i ditt vardagsrum.

Via 4G-nätet skickar dosan automatiskt data med jämna mellanrum. Datan ger oss möjlighet att säkerställa en jämn uppvärmning och ett bra inomhusklimat i våra fastigheter.

Låt sensorn sitta kvar

Låt dosan sitta på sin plats. Batteriet räcker i ett par år, och vid ett byte kontaktar vi dig och genomför sedan batteribytet på plats.

Familj som äter frukost

Hemförsäkring – för ett tryggt boende

Du som bor i Rikshems lägenheter behöver ha en hemförsäkring. Vi erbjuder alla nyinflyttade hos oss, tillsammans med Trygg Hansa, två månaders hemförsäkring kostnadsfritt.

Läs mer om hemförsäkring