Bredband & tv
Under de kommande åren satsar Rikshem på att erbjuda tillgång till ett gemensamt öppet nät för våra hyresgäster. Arbetet med detta pågår och i nuläget är det tillgängligt för hyresgäster i Uppsala/Knivsta, Västerås, Östersund, Umeå, Luleå, Södertälje, Huddinge, Sigtuna/Märsta och delar av Kalmar och Norrköping.
Ett tv-paket från Telia samt en bredbandsuppkoppling om 1 Mbit/s ingår i hyran för våra hyresgäster som ansluts till det nya öppna nätet via fiber.
I det öppna nätet hittar du som hyresgäst en mängd olika leverantörer och datahastigheter att välja mellan. Nätet tillhandahålls av Zitius, som är en del av Telia.
En bredbandsuppkoppling på 1mbit/s ingår i hyran för alla hyresgäster i det öppna nätet. Denna uppkoppling fungerar bra för dig som inte har behov av höga hastigheter, men som vill ha tillgång till enklare onlinetjänster som internetbank, e-post eller Mina sidor.
Hur beställer jag mitt kostnadsfria bredband?
I tjänsteportalen på rikshem.zmarket.se hittar du alla tillgängliga tjänster för anslutna bostäder. Sök dig fram till din adress och lägenhet. Hittar du inte din adress här finns det öppna nätet i dagsläget inte på just din adress.
När du sedan söker efter bredband filtrerar du fram hastigheten ”1 Mbit/s” för att se vilka leverantörer du kan välja mellan.
Därefter väljer du dina tjänster och slutför din beställning i portalen.
Hur får jag en tv-box och aktiverar mitt tv-paket?
I din hyra ingår kollektiv-tv från Telia. Detta beställer du själv på telia.se/aktivera eller genom att ringa 020-20 20 70.
För att göra detta online måste du ha tillgång till BankID. Har du inte tillgång till BankID, eller saknar möjlighet att aktivera på nätet, kan du beställa via telefon. Om du ringer - knappa inte in ditt personnummer om du saknar BankID. Du kan också beställa hem personliga koder att använda på telia.se/id.
Telia skickar en tv-box till dig som du behöver för att kunna ta del av ditt tv-paket. Boxen kopplar du till fiberuttaget i din bostad och därefter till din tv. Detta paket ingår i din hyra, och du kan endast beställa det direkt från Telia - inte på Zmarket.
Får du inte igång ditt tv-paket?
Besök Telias kundservice på telia.se/komigang eller ring 90 200. Du får då beskrivningar och hjälp med hur du kopplar in och får igång din utrustning.
Vad gör jag med tv-boxen om jag flyttar?
Vid beställning av tv-paketet ingår du ett avtal med Telia och får nyttja boxen så länge du är hyresgäst hos Rikshem. Flyttar du till en ny bostad ansvarar du för att returnera boxen enligt Telias instruktioner.
Var vänder jag mig om jag har problem med tv eller internet i min lägenhet?
Har du problem med din kollektiv-tv från Telia, kontaktar du Telia enligt uppgifterna ovan: 020-20 20 70 eller telia.se/support
Har du problem med din internetuppkoppling ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör (företaget du beställt din internettjänst från) för support och eventuell felsökning. Du hittar kontaktuppgifter till alla tjänsteleverantörer på Zmarket.
Detaljerade guider till beställning av kollektiv-tv och Zmarket:
För dig som är hyresgäst i Helsingborg eller Malmö
I Skåne erbjuds våra hyresgäster tillgång till ett öppet nät via OpenUniverse.
Du beställer de tjänster och den leverantör du önskar genom att besöka beställningsportalen portalen.openuniverse.se. Här söker du fram Rikshem och din adress för att se vilka leverantörer som levererar till din adress.