Vanliga frågor

Vi har sammanställt de vanligaste frågorna med svar nedan, använd gärna sökfunktionen för att lättare hitta rätt. Om du inte hittar svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta oss.

  • Vid problem med inloggningen kan detta bero på följande:

    • Felaktigt format på personnumret. Personnumret skrivs i formatet ÅÅÅÅMMDDNNNN.

    • Lösenordet kan vara felaktigt. Funktionen Glömt lösenord skickar ett nytt lösenord till dig, förutsätter att du har en e-post registrerad samt att du valt e-post som kontaktsätt. Om du bytt e-post adress måste du kontakta Rikshem, vi skickar då ut din pinkod till din folkbokföringsadress.

    • Du är inte längre sökande. Om du inte loggat in inom 6 månader från din senaste inloggning finns du inte kvar som sökande och har förlorat din kötid.

    • Om du är hyresgäst hos oss och aldrig varit in på Mina sidor så måste du registrera dig. För att registrera dig behöver du personnummer och objektsnummer (finns på ditt hyresavtal eller hyresavi). Observera att det är bara du som står på kontraktet som kan få tillgång till Mina sidor.
  • Det är enkelt!

    1. Du går in på din internetbank
    2. Väljer autogiro
    3. Väljer godkänn förfrågningar
    4. Letar upp Rikshem och väljer acceptera
    5. Klart!
  • Autogirot dras per den sista bankdagen varje månad. Ytterligare TRE dragningsförsök utförs efterföljande bankdagar.

    Du behöver därför ha täckning på kontot senast den tredje bankdagen efter förfallodatum för att den sista dragningen skall kunna ske.

    Exempel: Den sista infaller på en lördag eller söndag, pengarna dras från ditt konto natten till fredagen som då är förfallodagen och registreras som betald hos oss måndagen efter. Betalningen kommer att bokföras per fredagens datum.

    Om du saknar täckning och Autogirot har misslyckats med samtliga dragningar måste du utföra din hyresinbetalning manuellt. Alla uppgifter rörande dina inbetalningar och hyresfakturor finns på Mina Sidor.

    För att ansluta dig till autogiro så fyller du i blanketten Medgivande till betalning via autogiro (pdf) som du sedan postar eller mailar till oss. Du kan också ansöka direkt via din internetbank, du behöver du uppge vårt bankgironummer 5678-7807.

    Vill du säga upp ditt autogiro ska detta göras skriftligen till oss på Rikshem eller via din internetbank.

  • Vatten och värme ingår vanligtvis, men kan variera beroende på bostadens ålder och ort. Vad som ingår i hyran står specificerat när du söker bostaden.

    Du tecknar abonnemang för hushållsel och bredband. Några undantag finns till denna regel. I så fall informerar vi om detta när vi presenterar lägenheten som ledig.

  • Om du inte betalat hyran i tid får du ett inkassokrav med en separat avgift. Om hyran fortfarande är obetald månaden efter lämnar vi in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten.

  • Via e-faktura får du varje månad din hyresavi skickat direkt till din internetbank där den efter ditt godkännande går till betalning. Du måste aktivt bestämma vilken dag denna faktura ska dras från ditt valda konto.

    Om du önskar e-faktura så anmäler du detta antingen direkt via din internetbank eller genom att maila ditt namn, personnummer och bank till hyresadmin@rikshem.se.

  • Som hyresgäst ansvar du själv för att teckna ett el-abonnemang för hushållselen i din bostad. Var ute i god tid innan du flyttar in.

    I vissa kontrakt kan elen ingå, detta har då framgått i hyreskontraktet.

     

  • För dig som är 55+ och som vill ha ett vanligt, enkelt hyreskontrakt, men i en miljö och med service lite utöver det vanliga finns vårt BoViva 55+ boende. BoViva finns i Halmstad, Stockholm och Göteborg.

    Vi erbjuder även 55+ boende som inte är ett BoViva-boende, ett vanligt, enkelt hyreskontrakt som du kan teckna från den dagen du fyllt 55 år. 

  • Ja, du får hyra ut din lägenhet i andra hand om du har giltiga skäl och har använt lägenheten som din permanenta bostad.

    Du har rätt att hyra ut din bostad i andra hand under en begränsad tid, längst tolv månader, om du till exempel ska studera, eller arbeta tillfälligt på annan ort. Du kan även hyra ut i andra hand om du vill du prova på att bo med någon under äktenskaps- eller samboliknande förhållande eller om du är inlagd på sjukhus eller annan vårdinrättning.

    För att få tillåtelse att hyra ut i andra hand måste du fylla i en ansökan och skicka till Rikshem som bedömer din ansökan. Vi beviljar ett år i taget. Glöm inte att bifoga underlag på t.ex. jobb på annan ort eller en kopia på din biljett om du ska åka utomlands.

    Du får inte hyra ut din lägenhet i andra hand utan att ha tillstånd. Det gäller även korta uthyrningar, till exempel via förmedlingar som Airbnb. Olovlig andrahandsuthyrning kan leda till att du förlorar ditt kontrakt.

    Läs mer under Hyra i andra hand.

  • Hittar du några skador i lägenheten som inte finns med på ditt besiktningprotokoll kan du göra ett tillägg till protokollet. Det gör du genom att inom 8 dagar maila till ditt ortskontor vilka skador du vill ha noterade, bifoga gärna bilder.

    Maila tillägget till info.ORT@rikshem.se, t.ex. bor du i Uppsala mailar du info.uppsala@rikshem.se eller bor du i Västerås, info.vasteras@rikshem.se

    Besiktningsprotokollet är det enda vi har att utgå ifrån när det är dags för dig att flytta ut, det är därför viktigt att du rapporterar in skador som inte finns med på protokollet för att inte bli betalningsskyldig.

  • Den inkomst du har angett på Mina sidor ska kunna styrkas.

    Vi vill se vilken inkomst du har för minst 6-9 månader framåt. Du skickar därför i första hand in ett arbetsgivare- eller anställningsintyg där din månadslön anges, om din lön inte står med bifogar du dina senaste lönespecifikationer.

    Har du inkomst från pension, a-kassa, föräldrapenning eller studiemedel skickar du in papper som styrker detta, det är viktigt att det står hur länge/hur många dagar du har kvar samt hur mycket du är garanterad varje månad. Vi räknar inte bidrag som inkomst i annat fall än beviljat bostadstillägg om du är pensionär.

    Om du angett familjens totala årsinkomst skall din sambo/make/makas anställningsintyg skickas med. Vi kommer att utföra en kreditprövning på denne person. För att vi skall kunna räkna med dennes inkomst skall han/hon inte ha några betalningsanmärkningar.

  • Att bo i flerfamiljshus innebär att många människor ska leva och samsas tillsammans. Det är därför viktigt att du respekterar dina grannar genom att följa de regler som gäller för boende hos Rikshem.

    Vissa ljud får man helt enkelt acceptera, så som ljud från tv-apparater och småbarn som låter. Men ibland kan det bli för mycket ljud. Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Denne kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning. Om detta inte hjälper ska du kontakta Rikshem på 010- 70 99 200. Utanför kontorstid kopplas samtalet vidare till störningsjouren.

  • Vi på Rikshem ansvarar för att det finns en brandvarnare i lägenheten. Du som hyresgäst ansvarar för att kontrollera brandvarnaren och vid behov byta batteri (ett pipljud ca 1 ggr/minut indikerar att batteriet är på väg att ta slut). Innehåller brandvarnaren ett s.k. långtidsbatteri där hela brandvarnaren behöver bytas ut så registrerar du istället en felanmälan hos oss.

    I varje bostad ska det finnas minst en brandvarnare. Saknar du som hyresgäst brandvarnare måste du göra en felanmälan. De brandvarnare som används reagerar även på fukt. Det kan göra att brandvarnaren går igång om du duschat väldigt varmt och sedan öppnar dörren till ditt badrum. En brandvarnare som regelbundet tas om hand skyddar både dig och dina grannar mot brand.

     

  • Om bostaden skulle vara ostädad så vill vi att du omgående kontaktar oss så att vi får möjlighet att komma ut och dokumentera den ostädade bostaden. Därefter beställer vi en städfirma som kommer ut till dig och städar. I vissa fall kommer vi överens om att du själv städar. Vi kommer då överens om hur lång tid städningen kan ta och du blir ersatt för den. Ersättningen för egenstäd dras sedan av från din hyra efter att du gjort anspråk på ersättning.

  • I samband med din uppsägningsbekräftelse fick du en checklista för städningen. Följ denna noggrant. Den nya hyresgästen ska inte behöva börja städa. Om bostaden inte är godkänt städad kommer vi att fakturera dig för en avflyttningsstädning.

  • Ja, du får ha en inneboende i din hyresrätt. Det som krävs är att du har ett förstahandskontrakt samt permanent bor i bostaden. Tänk på att det är du som ansvarar för den inneboende och att den inneboende ej kan överta ditt hyreskontrakt vid eventuell flytt.

  • För att behålla din kötid hos oss måste du som kund logga in var sjätte (6) månad. När du loggar in är det viktigt att du ser till att du uppdaterar dina kontakt- och inkomstuppgifter.

  • Du får erbjudanden enbart via e-post och på Mina sidor. Flera personer får lägenhetserbjudandet. Om det är fler som tackar ja till lägenhetserbjudandet gäller Rikshems uthyrningspolicy kring uthyrning av bostäder.

    Har du fått ett erbjudande från oss behöver du svara på detta, får vi inget svar tolkar vi det som ett nej och lägenheten erbjuds till andra kunder.

    Har du blivit erbjuden en lägenhet i Stockholm, Sigtuna, Märsta, Upplands Väsby, Malmö, Göteborg eller Helsingborg, vänligen kontakta Rikshem på gällande ort via växeln 010-70 99 200 för mer information.

  • Ja, genom att du flyttar in tidigare godkänner du automatiskt städningen i den lägenhet du flyttar in i.

    Vi gör ingen städbesiktning av de lägenheter där hyresgästerna själva kommer överens om en tidigare inflyttning. Se alltid till att bostaden har en avflyttningsbesiktning gjord, denna beställs av nuvarande hyresgäst. Byt aldrig nycklar med varandra ”i handen” utan utflyttaren lämnar in nycklar med fullmakt och nya hyresgästen hämtar ut nycklarna med sitt kontrakt och legitimation. 

    Om man tar emot nycklar ”i handen” tar man även över eventuella saknade nycklar vilket kommer medföra kostnader för dig som ny hyresgäst.

  • Samtliga nycklar till bostaden och tillhörande utrymmen återlämnas senast kl. 12.00 första vardagen efter det datum avtalet upphört att gälla.

    Om första dagen infaller på en helgdag, gäller första vardagen därpå. För att du ska slippa debiteras en avgift måste samtliga nycklar återlämnas, även eventuella extranycklar.  

    Information om hur nyckelhanteringen går till rent praktiskt på din ort hittar du under Nyckelhantering och respektive ort.

    Borttappade nycklar?

    Om du tappar bort en nyckel måste du omgående anmäla detta till ditt ortskontor. Du står själv för kostnaden för låsbyte och väljer själv om du vill få det utbytt under tiden du bor på kontraktet. Om inte alla nycklar finns kvar när du flyttar blir du ersättningsskyldig för ett låsbyte som då sker per automatik.

  • När du flyttar in i din lägenhet kvitterar du ut nycklar till lägenhetens lås. Du får dessutom en nyckel eller tagg som går till tvättstuga, soprum och andra gemensamma utrymmen. Det är viktigt att du har med kontraktet på lägenheten eller garaget och en legitimation. Nycklarna lämnas ut till dig som kontraktsinnehavare.

    Om du inte själv har möjlighet att hämta nycklarna, måste den som kommer i ditt ställe ha fullmakt och legitimation.

    Om det finns ett extra lås som installerats av tidigare hyresgäst har fastighetsägaren inget ansvar att tillhandahålla nyckel till detta. Men självklart lämnar vi den till dig om vi fått den från den föregående hyresgästen. Vill du som ny hyresgäst ha ett nytt lås eller en ny nyckel bekostar du detta själv. Hör av dig till oss i så fall.

    Du kan hämta ut nycklarna först kl. 12.00 på inflyttningsdagen, om inget annat är överenskommet.

    När du hämtar nycklarna, ta med dig:

    • Hyresavtalet
    • Legitimation
    • Eventuell fullmakt
  • Ja, du får till exempel måla om, tapetsera och byta golv på egen hand under förutsättning att arbetet är fackmannamässigt utfört, det vill säga lika bra gjort som av en yrkesman. Har du använt fel material, utfört jobbet slarvigt eller valt extrema färger och mönster kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar. Kontakta alltid Rikshem på den ort där du bor innan du påbörjar en större renovering i din bostad. Du får aldrig ändra planlösningen på din bostad.

    På några av våra orter har du som hyresgäst möjlighet att själv välja om du t.ex. vill sätta egen prägel på ditt kök med nya köksluckor och bänkskivor, eller sätta in en säkerhetsdörr. Se information för tillval på respektive ort under Mina Sidor.

  • Gå in på Mina sidor och kolla vilka tillval som kan erbjudas på din ort, eller kontakta Rikshem på din ort via mail (info.ort@rikshem.se) för vidare information om utbud, priser och installationstider.

  • Rikshem har riktlinjer mot trångboddhet för att förhindra osunda boendeförhållanden i våra fastigheter. Vår bedömning angående hur många som lämpligen får bo i en lägenhet är som följer:

    1 ROK max 3 personer 
    2 ROK max 4 personer
    3 ROK max 6 personer
    4 ROK max 8 personer
    5 ROK max 10 personer

  • Du söker parkeringsplatser och garage på samma sätt som du söker lägenheter, det vill säga genom att logga in på Mina sidor.

    Det du måste komma ihåg är att fylla i intresseanmälan P-plats innan det är möjligt för dig att göra detta. När det gäller parkeringar använder vi principen ”först till kvarn”. Kolla noggrant på tillträdesdatumet innan du accepterar kontraktet.

    Vi erbjuder garage, p-plats med eluttag samt p-plats utan el-uttag. Även kunder som inte har ett bostadskontrakt kan hyra bilplats hos oss. I dessa fall tillkommer, i enlighet med mervärdesskattelagen, 25 % på hyran.

    OBS! På vissa orter används externa parkeringsbolag som hyr ut parkeringar/garageplatserna, se mer information om vad som gäller på din ort.

  • Ett korttidskontrakt innebär att avtalet löper en månad i taget med en kalendermånads ömsesidig uppsägningstid.

    När man skriver på ett korttidsavtal så avsäger man sig besittningsrätten för bostaden, separat avtal för avstående från besittningsrätt tecknas och skickas in till hyresnämnden för godkännande. Avstående från Besittningsrätt innebär att man godkänner att man får bo i bostaden tills dess att vi behöver ha bostaden.

    Anledningen till att vi hyr ut på med korttidskontrakt är att ombyggnationer planeras i området.

    Lägenheterna hyrs alltid i befintligt skick. Vi har normalt inte möjlighet att erbjuda visning på bostäder med korttidskontrakt!

  • Ja, i särskilda fall godkänner vi överlåtelse av hyreskontrakt. Det gäller till exempel vid skilsmässa eller separation, till föräldrar, barn eller syskon med gemensamt hushåll eller vid dödsfall. En skriftlig ansökan om överlåtelse måste alltid skickas/lämnas till Rikshem, ladda ner ansökan om överlåtelse.

  • Uppsägningstiden är vanligtvis tre (3) kalendermånader och gjord uppsägning kan inte ångras. Exempel: Om du säger upp avtalet den 3 januari upphör kontraktet att gälla 30 april. Säger du upp avtalet den 31 januari så upphör även det att gälla den 30 april. Utflyttad ska du vara första vardagen månaden efter. Utflyttningen ska vara klar klockan 12.00, då skall bostaden vara tömt och städad och nycklarna tillbakalämnade.

    I våra studentbostäder är det en till tre (1-3) månader och vid korttidskontrakt gäller en (1) kalendermånad. Under Mina kontrakt på Mina sidor kan du se hur lång uppsägningstid du har.

    Vid dödsfall är uppsägningstiden en (1) kalendermånad om den inkommer inom en månad från det att dödsfallet inträffat, i dessa fall behövs ett dödsfallsintyg med släktskapsutredning som bifogas tillsammans med uppsägningen. Samtliga dödsbodelägare ska skriva under uppsägningen.

    Bilplats har alltid tre (3) kalendermånaders uppsägningstid om det inte sägs upp i samband med att ditt bostadskontrakt sägs upp.

    Ta kontakt med ditt ortskontor för att få reda på vilken uppsägningstid som gäller för ditt kontrakt.

    Här hittar du blanketten för uppsägning.

  • Ja, bor du så till att du har en uteplats med tillhörande liten gräsmatta skall denna skötas enligt texten i ditt kontrakt. Det kan även ibland gälla buskar och träd. Känner du dig osäker kontakta din förvaltare i området. Om du inte sköter uteplatsen kommer du fått ett brev med en uppmaning om detta, blir det då inte åtgärdat kommer vi att åtgärda skötseln och därefter fakturera dig för det utförda jobbet.

  • Om du behöver anmäla ett fel eller en skada i din bostad eller närmiljö (till exempel tvättstuga, trapphus och gårdar) gör du det enklast, på Mina sidor. Felanmälan via Mina sidor kan du göra dygnet runt. När du gjort din felanmälan skickas en arbetsorder till en av våra fastighetstekniker. Hur lång tid det tar innan felet blir åtgärdat beror på felets omfattning. Akuta fel åtgärdar vi omgående. Övriga fel åtgärdar vi normalt inom 5 arbetsdagar.

    Under Mina sidor kan du se vilka felanmälningar du har gjort. En stor fördel med att göra anmälningen via Mina sidor är att du kan följa ärendet och se vad det har för status.

    Som hyresgäst är du skyldig att anmäla fel och brister i din bostad så att vi snarast får möjlighet att åtgärda problemet.

  • För att kunna söka bostad hos oss så måste du först registrera dig i vår kö. Det gör du via Mina Sidor. Efter att du registrerat dig så börjar du samla på dig köpoäng, en dag = en köpoäng. Det är med dessa köpoäng du sedan söker bostad. När du erhållit ett tillsvidarekontrakt nollställs köpoängen, och du spärras i 1 år.

    På vissa orter använder vi oss utav bostadsförmedlingar när vi förmedlar våra bostäder, lättast att kolla vilka regler som gäller gör du på deras hemsidor. Vilka som förmedlar bostäderna för just din ort finner du här.

  • Alla hyresgäster som har ett förstahandskontrakt har rätt att använda sin bostad för byte till annan bostad under förutsättning att hyresvärden godkänner bytet. Avsikten med bytet ska, för de bytande parterna, vara att bo permanent i den nya bostaden.

    När du hittat en bytespart skickar du en ansökan om att byta lägenhet till oss. Din bytespart måste samtidigt göra en ansökan hos sin hyresvärd.

    Vi gör sedan en bedömning av dina skäl till bytet och vi ser också till hur länge du hyrt lägenheten. Samtidigt görs kredit- och intygskontroll av din bytespart.

  • Vid allvarliga olyckor eller fel i din bostad är det mycket viktigt att du genast kontaktar Rikshem för att få skadan åtgärdad. Det kan till exempel vara vattenläckor eller allvarliga elfel som kan få konsekvenser även för dina grannar. Under kontorstid svarar vår växel och efter kontorstid/helgdagar kopplas du till vår fastighetsjour.

  • I varje bostadsområde finns en eller flera miljöstugor. Där ska du slänga hushållssopor, tidningar och förpackningar av plast, glas, metall och papp. Genom att sortera dina sopor bidrar du till en bättre miljö. Grovsopor, till exempel möbler, dammsugare, lampor, färg och bilbatterier ska lämnas till någon av kommunens återvinningscentraler. Om du lämnar grovsopor och miljöfarligt avfall i miljöstugan kan du tvingas betala för att Rikshem kör bort sakerna. I miljöstugan kan du läsa mer om hur du ska sortera dina sopor.

  • I vissa fall tvingas vi säga upp hyresgäster från våra bostäder. Det sker till exempel när hyran inte blir betald i tid eller när en hyresgäst missbrukar sitt hyresavtal samt om någon uppenbart och upprepade gånger bryter mot våra ordningsregler. Vi följer hyreslagen i dessa händelser.

  • Badkar finns som tillval i några av våra områden. En del bostäder har badkar som standard. Längden varierar på badkaren från 1,20 till 1,60 m. För att ta reda på ifall du har möjlighet att få badkar som tillval kan du kontakta ditt ortskontor.

  • Ja, det gör det. Av säkerhetsskäl får ex. blomlådor och annat som kan lossna och skada någon bara sitta på insidan av balkongräcket. Visa hänsyn till grannen under dig när du vattnar dina blommor eller sopar balkonggolvet.

    Man får inte skaka mattor eller sängkläder från balkongen.
    Om du har en uteplats och har funderingar gällande staket, planeringar m.m. kontakta ditt ortskontor.

  • För allas säkerhet är det förbjudet att förvara barnvagnar i trapphusen. Om det börjar brinna i huset kan barnvagnarna hindra utrymning eller stå i vägen för räddningstjänsten. I en del av våra hus finns särskilda barnvagnsrum där du kan förvara din barnvagn. I annat fall ska barnvagnen förvaras i ditt förråd eller i bostaden.

  • Ta kontakt med ditt ortskontor för att få reda på hur du går till väga för att boka en besiktningstid. Om det finns skador i bostaden som du som hyresgäst själv orsakat och som inte räknas som normalt slitage, kan du komma att få betala för dessa. Om du väljer att åtgärda skadorna själv innan avflyttning, ska en ny besiktning bokas av dig som hyresgäst för att få detta godkänt. Avflyttningsstädning ska alltid göras och godkänns av nästkommande hyresgäst. Bor du i ett studentrum besiktas rummet alltid på utflyttningsdagen.

  • Genom att lägga upp en bevakning av lediga objekt som passar just dina behov, får du ett e-postmeddelande när det finns ett ledigt objekt som matchar dina önskemål.
    Observera att du måste ha e-post som kontaktsätt för att bevakningstjänsten ska fungera.

    Starta en prenumeration eller stoppa en redan aktuell prenumeration genom att logga in på Mina sidor.

  • Nej, det får du inte. Gårdarna i våra områden är till för våra hyresgäster och inte för bilar. Du får köra in bilen i ett bostadsområde när du flyttar in eller ut ur din lägenhet eller vid på- och avlastning. Vid på- och avlastning måste det vara aktivitet kring bilen inom ett tidsintervall som varierar från 6-10 minuter.

    Kontakta ditt ortskontor för att få veta vilka regler som gäller där du bor.

  • Boendetiden är den tid som du bott i din bostad, det vill säga den tid som ditt aktuella hyreskontrakt har gällt. Vid skilsmässa eller separation kan du ansöka om att överlåta boendetiden eller överlåta hyresavtalet till partnern. För att en överlåtelsen skall gå igenom ska båda parterna varit skrivna på adressen.

  • I några av bostadsområdena finns möjligheten att boka tvättstugan via webben. För att boka tvättid via webbplatsen och/eller ta reda på om du har möjlighet att boka via webben, måste du logga in på Mina sidor.

  • En bomkörning är när Rikshem eller vår entreprenör har planerat att utföra ett arbete i en bostad men inte kunnat åtgärda detta av någon anledning. Exempelvis att utföraren inte kommer in i bostaden eller att något förhindrat utföraren att utföra sitt arbete. Har man som hyresgäst sagt att man får gå in med huvudnyckel och denna nyckel saknas i tuben eller man har inte ställt dörren i serviceläge kommer en avgift för bomkörning att tas ut.

  • Varna - Rädda - Larma - Släck

    När branden är framme är det viktigt att du vet hur du ska agera och att du kan din egen utrymningsväg.

    Om det börjar brinna i den bostad du befinner dig i:
    Om det går; släck branden själv.

    I annat fall:
    • Stäng dörren till det rum som brinner.
    • Ta dig och andra ut ur bostaden och stäng dörren efter dig.
    • Ring 112 för att larma räddningstjänsten.

    Om det börjar brinna någon annanstans i huset än den bostad du är i:
    • Håll ytterdörren stängd och stäng fönster och balkongdörrar.
    • Ring 112 för att larma räddningstjänsten.
    • Om du behöver hjälp att ta dig ut, påkalla uppmärksamhet av räddningstjänsten.

    Den här utrustningen bör alla ha hemma:
    • Brandvarnare (minst en per 60 kvm) vi på Rikshem ansvarar för att varje lägenhet ska ha brandvarnare.
    • Brandfilt
    • Handbrandsläckare, med minst 6 kg pulver

  • Din cykel ska parkeras i de cykelställ som finns i närheten av ditt hus. Av säkerhetsskäl är det förbjudet att förvara cyklar i trapphuset eller utanför porten. Några gånger per år rensar Rikshem bort trasiga samt övergivna cyklar. Information om när cyklarna rensas sätts upp i ditt trapphus.

  • Diskmaskin kan finnas som tillval på din ort/område, du kan även själv köpa en diskmaskin. Det är viktigt att installationen görs av en fackman och har en så kallad foolproof (underlägg) under, detta för att din försäkring ska gälla.

  • För att få ut maximalt med värme ska elementen vara varma upptill och kallare längre ner. Tänk på att inte täcka för elementen med tjocka gardiner eller möbler. Ibland behöver elementen luftas, gör en felanmälan via Mina sidor.

  • Energideklarationen ger information om byggnaders energianvändning till ägare, hyresgäster eller köpare av ett hus, men också till allmänheten. Energianvändningen utgör ofta en viktig del av en byggnads driftskostnader. Om det finns lämpliga åtgärder att vidta i en byggnad för att sänka energianvändningen så ska också förslag till sådana åtgärder finnas med i deklarationen. Dessa rekommendationer kan därför utgöra en värdefull information till ägare av byggnader.

    Alla våra fastigheter har energideklarerats. I energideklarationerna följer man upp det aktuella områdets energianvändning (värme, el och vatten), men noterar även resultatet från senaste radonmätning och när OVK (obligatorisk ventilationskontroll) är genomförd.

    Energideklarationen ska också resultera i ett antal åtgärdsförslag. De besparingsförslag som togs fram i samband med energideklarationen har gåtts igenom och de åtgärder som var lönsamma har genomförts.

  • När anmälningstiden på en bostad gått ut skickas erbjudanden till de första (ca 10 stycken), de med längst kötid. Möjligheten ges, i de flesta fall till de som fått ett erbjudande om att gå på visning av bostaden innan de bestämmer sig för att svara ja eller nej. Vanligtvis har man cirka en vecka på sig att svara, om inte annat anges i ditt erbjudande. Bostadssökande som tackar ja till erbjuden bostad och därefter ångrar sig, spärras från vidare intresseanmälningar de följande tolv månaderna och kötiden nollställs.

    För de bostäder som har ett korttidskontrakt eller är ett studentboende erbjuds ingen visning.

    För bilplats eller förråd gäller först till kvarn om inget annat anges.

  • Ska du ha fest? Vad roligt! Tänk bara på att du har grannar att ta hänsyn till. Meddela gärna dina grannar i förväg och tänk på att både musik och röster hörs genom huset och kan störa fler än du tror.

    Störs du av grannens festande rekommenderar vi att du i första hand kontaktar din granne. Om du fortfarande störs kontaktar du vår störningsjour på telefonnummer 010- 70 99 200.

  • När du har ett kontrakt hos Rikshem ska du vara skriven på den adressen. Folkbokföringen sköter du via Skatteverket.

  • När du flyttar in i din lägenhet kvitterar du ut nycklar till lägenhetens lås. Du får dessutom en nyckel eller tagg som går till tvättstuga, soprum och andra gemensamma utrymmen. Det är viktigt att du har med kontraktet på lägenheten eller garaget och din legitimation. Nycklarna lämnas ut till dig som kontraktsinnehavare. Om du inte själv har möjlighet att hämta nycklarna, måste den som kommer i ditt ställe ha fullmakt och legitimation.

    Om det finns ett extralås som installerats av tidigare hyresgäst har fastighetsägaren inget ansvar att tillhandahålla nyckel till detta. Men självklart lämnar vi den till dig om vi fått den från den föregående hyresgästen. Vill du som ny hyresgäst ha ett nytt lås eller en ny nyckel bekostar du detta själv. Hör av dig till oss i så fall.

    Du kan hämta ut nycklarna först kl 12.00 på inflyttningsdagen. Om första dagen i månaden infaller på en helgdag, gäller första vardagen därpå.

    När du hämtar nycklarna, ta med dig:
    • Hyresavtalet
    • Legitimation
    • Eventuell fullmakt

  • Samtliga nycklar till bostaden och tillhörande utrymmen återlämnas senast kl. 12.00 första vardagen efter det datum avtalet upphört att gälla. Om första dagen i månaden infaller på en helgdag, gäller första vardagen därpå. För att du ska slippa debiteras en avgift måste samtliga nycklar återlämnas, även eventuella extranycklar. 

    För mer information om hur nyckelhanteringen går till kontakta ditt ortskontor.

  • Det kan vara trevligt att mata fåglar, men välj en plats utanför bostadsområdet. Lägg inte fågelfrön eller brödbitar på balkongen, fönsterbläcket eller på marken. Fåglarna smutsar ner och den mat som de tappar drar till sig råttor och möss. 

  • Rikshem hyr ut förråd i bostadsområdena. Ett förråd får bara användas till förvaring av egendom. Vi rekommenderar att du inte förvarar stöldbegärlig egendom i förrådet. Om du förvarar stöldbegärlig egendom i förrådet rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag och försäkrar egendomen. Brandfarlig, explosiv eller på annat sätt farlig egendom som kan ge allvarliga konsekvenser får inte förvaras i förrådet.

    Rikshem ansvarar inte för den förvarade egendomen. Vi avråder dig från att förvara egendom direkt på golvet eftersom den då riskerar att bli skadad vid eventuellt vattenläckage eller andra skador.

  • Oavsett om du idag är hyresgäst hos oss på Rikshem eller inte kan du hyra garageplats. Det finns garageplatser i våra områden och intresseanmälan på garageplats görs separat. För de kunder som inte har ett bostadskontrakt hos Rikshem tillkommer, i enlighet med mervärdesskattelagen, en moms (25 procent) på hyran av bilplats.

    Garagen får endast användas som uppställningsplats för fordon i bruk. Fordon i bruk är fordon som är besiktade, skattade och försäkrade. Garagen får ej användas för uppställning av fordon. På vissa orter används externa parkeringsbolag som hyr ut garageplatserna, se mer information om vad som gäller på din ort.

  • I vissa av Rikshems områden finns det grillplatser. Grillning kan vara brandfarligt och kan störa dina grannar, därför får du inte grilla på din balkong eller uteplats. Det går bra att grilla på gårdarna så länge du inte stör grannarna.

  • Grovsopor lämnar du på närmaste återvinningscentral.

    Exempel på grovsopor som är förbjudet att lämna i Rikshems miljöstugor och som ska lämnas på återvinningscentralen:

    • Möbler
    • Elektronikprodukter
    • Färg
    • Lösningsmedel
    • Kemikalier
    • Bilbatterier
    • Och övrigt miljöfarligt avfall

    För att hitta din närmast återvinningscentral besök din kommuns hemsida.

  • Nej, det är inte tillåtet att ställa upp vare sig en pool eller studsmatta på de gemensamma gräsytorna. Däremot är du välkommen att använda gräsytorna runt om din bostad för lek, spel och andra gemensamma aktiviteter.

  • Ja. Som ny hyresgäst hos oss ingår en gratis hemförsäkring de två första månaderna. Därefter får du ett erbjudande om förlängning.

    En hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem, den täcker inte bara skador på dina egna ägodelar utan även om du skulle bli vållande till en större skada, så som brand eller vattenläcka. Om du inte redan har en hemförsäkring måste du teckna en sådan.

  • Ja, dock får dina husdjur inte springa lösa, annat än i din egen bostad. Det är särskilt viktigt att de hålls borta från barnens lekplatser. Tänk på hälsorisker och allergier.

    Katter ska tas om hand och får inte släppas ut utan tillsyn. Det är inte tillåtet att ha så kallade kattrappor från marken upp till balkongen eller till ett fönster. Hundar ska rastas på de hundrastplatser som finns. Glöm inte att plocka upp efter din hund. För att ha vissa giftiga djur som exempelvis spindlar och ormar behövs tillstånd från Länsstyrelsen.

  • Hyresavtalet är en viktig handling som bestämmer vad som ingår i hyran, dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst, uppsägningstid, inflyttningsdatum med mera. Det är bara den person som står på kontraktet som har rätt att beställa underhåll och tillval samt ansöka om bostadsbyte eller tillåtelse att hyra ut i andra hand.

  • Din hyra förhandlas mellan Rikshem och Hyresgästföreningen. När det byggs nya bostäder eller när det görs mer omfattande ombyggnader sker separata förhandlingar mellan parterna.

  • I all nyproduktion och i de flesta nyrenoverade husen installeras individuell mätning av kallvatten och varmvatten. Individuell mätning av vatten faktureras månaden efter för att få den faktiska förbrukningen. Med detta tillvägagångssätt får kunden möjlighet att styra sin egen kostnad och betalar bara för sin egen förbrukning. Detta är även ett steg i Rikshems miljöarbete för att minska energi- och vattenförbrukningen i Rikshems fastigheter.

  • Väljer du att plocka bort eventuella innerdörrar i din lägenhet måste du, när det är dags att flytta, sätta tillbaka dem. Se därför till att förvara dem på ett bra ställe så att de inte kommer till skada.

  • Temperaturen i din bostad ska vara 20 grader, för dig som bor i en seniorbostad gäller 22 grader, vilket är en överrenskommelse mellan Rikshem och Hyresgästföreningen.

    Om det är kallare än så kan det bero på att vädret har slagit om snabbt och att fastighetens värmesystem inte hunnit med att ställa om till att producera mer värme. Det kan också finnas luft i elementen eller ventilen i termostaten på elementet kan ha fastnat i stängt läge.

  • När du hittat en bostad när du är inne på Mina sidor som du vill anmäla intresse för klickar på länken ”Anmäl intresse”. Så länge anmälningstiden på bostaden inte gått ut kan du plocka bort din intresseanmälan och på detta sätt undvika att få ett erbjudande om du ändrat dig och inte längre är intresserad av bostaden.

  • Vår kundenkät är en enkät som vi skickar ut till ett urval av våra hyresgäster en gång om året. I enkäten ställer vi bland annat frågor om boendet, servicen och den totala nöjdheten med Rikshem som hyresvärd. Svaren hjälper oss som bostadsföretag att definiera förbättringsområden och är ett sätt att få veta vilka åtgärder vi ska satsa på det kommande året.

  • Inom Rikshem finns ett antal kvarterslokaler som kan användas för gemensamma aktiviteter. Kontakta din lokala hyresgästförening för att kolla om detta finns på just din ort. Det är även de som sköter bokningarna. Kontaktuppgifter till de lokala hyresgästföreningarna finns uppsatta av Hyresgästföreningen i trapphusen.

  • För att du ska känna igen vår personal och våra entreprenörer bär de alltid en speciell legitimation. Be gärna reparatören/hantverkaren att visa upp sin legitimation vid besök. Denna legitimation är inte densamma som ett vanligt körkort eller ID-kort. Det ska tydligt framgå vem personen är och vilket företag han eller hon jobbar för.

  • I de flesta bostadsområden finns lekplatser med sandlådor och lekredskap som Rikshem sköter. För allas säkerhet besiktas alla lekplatser en gång per år. För att anmäla eventuella skador på lekplatsen i ditt område gör du en felanmälan via Mina Sidor.

  • Lediga lokaler publiceras här på webbplatsen under Lediga lokaler. Inget kösystem finns för lokaler utan den verksamhet som är lämpligast för den aktuella lokalen får ett erbjudande. Lokalerna ligger oftast i anslutning till våra bostadshus och är mest lämpade för mindre verksamheter och kan hyras av företag.

  • Ditt lägenhetsnummer finns i ena övre hörnet på utsidan av din ytterdörr eller på din hyresavi.

    Det kan finnas två lägenhetsnummer på dörren. Ett som är Rikshems och Skatteverkets. Rikshems lägenhetsnummer används endast inom Rikshem. Vid adressändring eller för att teckna bredbandsavtal så är det Skatteverkets lägenhetsnummer som gäller.

  • Parkera din moped/motorcykel på skyltade p-platser utomhus eller i garagen, de får inte förvaras i källaren eller i trapphuset. Tänk på din omgivning och kör därför försiktigt och låt gångstråken vara fria från trafik.

  • Staten beslutade 2009 att skapa ett nationellt fastighetsregister, där meningen är att alla lägenheter ska finnas registrerade. I detta register har alla bostäder fått ett nationellt lägenhetsnummer. Det är därför viktigt att du anmäler ditt nationella nummer när du gör din adressändring vid inflyttning. Kan du inte hitta numret på ditt nya bostadskontrakt kan du alltid hitta det i din trappuppgång bredvid Rikshems lägenhetsnummer för din bostad.

  • Om du får skadedjur i din bostad måste din bostad saneras. Vi på Rikshem har avtal med skadedjursbekämparna Nomor och du som hyresgäst får kostnadsfri sanering. Upptäcker du skadedjur i din bostad är du skyldig att ringa vår växel på 010-70 99 200 för att få kontakt med Nomor. Du som hyr en lokal utav oss och är näringsidkare måste kontakta förvaltaren på orten för vidare information om vad som gäller för just ditt kontrakt.

    Det är viktigt att du gör det så att inte skadedjuren sprids till dina grannar i huset. Rikshem har ett avtal med Nomor och saneringen är kostnadsfri för dig som hyresgäst.

    Skadedjur kan till exempel vara:
    • Silverfiskar
    • Myror
    • Pälsängrar
    • Råttor
    • Möss
    • Vägglöss

  • Om du har låst dig ute på dagtid kan du själv kontakta låsfirman på din ort. På kvällar och helger ringer du 010- 70 99 200 och kopplas då till vår jour. Vi kan endast öppna för kontraktsinnehavaren och denne måste även kunna legitimera sig.

    Kostnaden för låsbyte, samt eventuella merkostnader får du själv betala, till exempel jouravgiften. Använder du en annan låsfirma än den vi har avtal med på orten kan du bli tvungen att betala för ett nytt låsbyte den dag du flyttar från Rikshem.

    Tips: kontrollera vad som gäller med din hemförsäkring.

  • Om du vill sätta upp en parabolantenn eller någon annan typ av utomhusantenn måste du kontakta ditt lokala ortskontor.

    När du fått tillstånd ska parabolantennen placeras på golvet innanför balkongräcket och sitta i ett betongstativ eller ett annat löst stativ. Parabolen får inte sättas fast i fasaden eller balkongplattan. Du får inte själv sätta upp en parabol- eller annan typ av utomhusantenn i anslutning till din bostad utan att först ha Rikshems medgivande. Kontakta oss skriftligen för tillstånd och för vilka regler som gäller i just ditt område.

    Bilden nedan visar en korrekt montering av parabolantenn med ett betongstativ.

    Placering av parabol

  • Är du entreprenör och behöver parkeringstillstånd i våra områden vänder dig till ditt lokala kontor.

    Vid i- och urlastning har du tillstånd att stå utanför bostaden så länge du inte hindrar utryckningsfordon och framkomligheten. Bilen får ej stå kvar när ni tar en paus utan ni ska aktivt arbeta med i- och urlastning. Behöver du av någon anledning stå längre tid kontakta ditt lokala kontor på orten.

  • Persienner ingår normalt inte i din bostad. Väljer du att själv montera persienner i dina fönster ansvarar du själv för persiennerna och för underhållet, likaså om hyresgästen före lämnar persienner i bostaden när du flyttar in. Tänk på att montera ljusa persienner. Om mörka persienner monteras kan glaset spricka när det blir varmt, och då får du själv stå för kostnaden vid byte av fönster. På vissa orter kan man välja persienner som tillval.

  • Använd ett rengöringsmedel som är miljövänligt och anpassat efter det du ska rengöra. Starka rengöringsmedel kan skada de ytor du vill rengöra och du kan då bli ersättningsskyldig. Dessutom är de ofta skadliga för miljön.

  • I alla gemensamma lokaler som entréer, trapphus, hissar, förråd, källare, tvättstugor, samlingslokaler och garage är det helt rökfritt. Det är alltså inte tillåtet att röka där andra människor också har rätt att vara.

    I din egen bostad bestämmer du själv hur du vill göra. Det är tillåtet att röka på balkonger och uteplatser. Men tänk på att tobaksrök kan upplevas som störande och besvärande av dina grannar. Visa därför alltid hänsyn. När du röker på din balkong, tänk på att det inte är tillåtet att aska eller fimpa utanför balkongräcket då det kan orsaka skada som t.ex. brand hos din granne. Det är inte heller tillåtet att slänga fimpar på närliggande tak.

    Tänk på! Om du som hyresgäst rökt inne i din bostad behövs en extra tvätt och en s.k. patentering. Detta medför en merkostnad för dig. Nikotinet sätter sig i väggarna, inredningen får en gulnande färg och lukten går inte att tvätta bort utan patentering. Patentering innebär att alla lager av tapet måste tas ner och därefter tvättas väggarna samt målas en eller flera gånger med en färg som bildar en hinna på väggen som hindrar lukten och gå igenom tapeterna.

    Du som hyresgäst faktureras separat efter utfört arbete och kostnaden beror på bostaden storlek, antal rum som renoveras och hur mycket nikotin som måste tas bort.

  • Skador som beror på egen oaktsamhet eller försumlighet ansvarar du själv för och du får stå för kostnaden. Då är det viktigt att du har en hemförsäkring. När du felanmäler skadan ska du meddela om det är du som orsakat den. Reparatören som kommer till din bostad gör en bedömning om hur skadan gått till och om det är du eller Rikshem som ska stå för kostnaden.

  • För oss är det viktigt att hyresgästerna känner sig trygga även utanför sin bostad. Snöröjning och sandning har därför hög prioritet för oss.

    Så här prioriterar vi vid snöröjning:
    1. In- och utfartsvägar till bilplatserna (den förhyrda bilplatsen ansvarar hyresgästen själv för)
    2. Gårdar och entréer
    3. Källartrappor

  • Gör en felanmälan på Mina sidor. Varje år åtgärdar Rikshem ungefär åtta avloppsstopp om dagen. Många stopp skulle kunna förhindras genom enkla åtgärder.

    Så här undviker du stopp i avloppet:
    • Häll inte sodor, propplösare eller andra kemikalier i avloppet. Undvik även matfett och frityroljor.
    • Använd hårsil i handfat och badkar.
    • Använd duschslangen för att spola ur badkarsröret med högt tryck och varmt vatten med jämna mellanrum.
    • Släng inte något annat än toalettpapper i toaletten. Ha en sopkorg i badrummet för att undvika att fel saker hamnar i toaletten.
    • Försiktighet med dofthållare

    Om du ändå får stopp i avloppet:
    1. Använd inte propplösare eller kaustiksoda för att rensa rören. Tyvärr finns inga miljövänliga alternativ utan mekanisk rensning är både bäst och miljövänligt.
    2. Plocka isär vattenlåset som finns under handfat och diskbänk. Rengör och spola igenom det med varmvatten för att kontrollera att stoppet är lokalt.
    3. Hjälper inget av ovanstående ska du göra en felanmälan.

    Om stoppet orsakats av dig som hyresgäst pga. av oaktsamhet kan du som hyresgäst bli debiterad.

  • Våra trappuppgångar och entréer städas generellt en gång i veckan. För att städningen ska kunna göras måste alla som bor i trappuppgången se till att det inte finns saker i uppgången som hindrar städningen, till exempel tidningshögar, cyklar, barnvagnar soppåsar etc.

  • Du får själv tapetsera eller måla i din bostad, om du gör det på ett fackmannamässigt sätt. Om tapetseringen inte görs på rätt sätt, kan du bli tvungen att återställa lägenheten som den såg ut när du flyttade in.

    Tänk på att välja neutrala färger. Om du känner dig osäker kontakta ditt ortskontor innan du gör någon åtgärd i lägenheten.

  • Ett tillsvidarekontrakt innebär att kontraktet löper på utan tidsbegränsning och att du normalt har 3 kalendermånaders uppsägningstid. 

    När du som bostadssökande tecknar ett tillsvidarekontrakt nollställs din kötid. Tänk på att om du väljer att flytta till annan bostad utanför Rikshem behöver du, om du fortfarande vill vara bostadssökande uppdatera ditt konto hos oss.

  • Du och dina grannar ansvarar gemensamt för att tvättstugan är ren och att den känns trevlig att använda. Nästa hyresgäst ska inte behöva städa efter dig. När du tvättat klart torka av maskinerna både ut- och invändigt, töm/rengör eventuella filter, tvätta golvet, kasta tomma tvätt- och sköljmedelsförpackningar.

    Städutrustningen som finns i tvättstugan tillhör Rikshem och får inte tas därifrån. Var aldrig våldsam mot maskinerna. Följ tvättinstruktionerna, då får du bäst tvättresultat. Tvättmaskinerna får inte användas för grovtvätt, så som till exempel mattor. Särskilda grovtvättmaskiner finns i vissa tvättstugor.

  • Nej, du får inte tvätta bilen i garaget eller ute på gården. Vattnet från en tvättad bil innehåller oljerester och tungmetaller. För att skydda vattendrag och dricksvatten ska bilar och andra fordon alltid tvättas i en fordonstvätt som har godkänd reningsutrustning.

  • Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns.

    Du kan hitta Skatteverkets lägenhetsnummer i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack, på Mina sidor eller i ditt hyresavtal. 

  • Från och med december 2017 förmedlas Rikshems bostäder i Uppsala/Knivsta enbart via Uppsala Bostadsförmedling. För dig som sökande innebär det att du har möjlighet att söka lägenheter från flera hyresvärdar i Uppsala/Knivsta med din kötid från Rikshems bostadskö förutsatt att du flyttar över din kötid från Rikshem till Uppsala Bostadsförmedling. 

    Läs mer om övergången till Uppsala Bostadsförmedling.